Warsztaty muzyczno-teatralne dla dzieci

realizowane w ramach zadania publicznego finansowanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w konkursie „Forum Polsko-Czeskie na rzecz zbliżenia społeczeństw, pogłębionej współpracy i dobrego sąsiedztwa 2021″.

.

Dagmara prezentuje misę

Warsztaty w Nowej Wsi Kłodzkiej

 

Podczas  tego muzyczno-teatralnego spotkania mogliśmy przekonać się że rytm to coś, co każdy z nas ma w sobie. Młodzież poznała działanie wielu innych instrumentów rytmicznych oraz instrumentów terapeutycznych i przekonała się o instnieniu zjawiska rezonansu jako fizycznego działania na nasze ciało. Poznała pojęcie sonoterapii, potrzebie kontaktu z naturalnymi źródłami dźwięku i znaczeniu tego, jak ważny jest wpływ częstotliwości fal dźwiękowych, na ludzki organizm. Nasz krąg to zabawa dźwiękiem, wędrówka z rytmem, prowadzona, spontaniczna kreatywność muzyczna i odkrywanie siebie.

 

Warsztaty w Świerkach

 

Grając w grupie uczymy się empatii, słuchania innych, dźwięki bębna relaksują ciało, rozluźniają świadomość, synchronizują pracę obu półkul, pobudzają wrażliwość muzyczną i kreatywność. Gra na bębnach często opiera się na improwizacji co sprzyja rozwojowi spontaniczności będąc jednocześnie terapią rytmem, naturalnie wyczuwalnym nawet dla tych, którzy z muzyką niewiele mają wspólnego. Podczas spotkań obserwuję takie tworzenie, niezależnie od wieku i zdolności muzycznych czy różnorodności społeczno- kulturowych uczestników.

Warsztaty w Bystrzycy Kłodzkiej

 

Uczestnicy mogli przekonać się jak niewiele trzeba żeby instrument stał się ich przyjacielem. Wędrówka po dźwiękach pokazała że muzykę każdy ma w sobie i pomimo tego że z różną ekspresją, to każdy z nas wychwytuje rytm. Grupowa gra uczy nas słuchania innych, rozbudza empatię, poprawia komunikacje. Instrumenty etniczne, pierwotnie służące do komunikacji i rytualnych obrzędów dziś mają przede wszystkim znaczenie artystyczne i terapeutyczne. Rozluźniające dźwięki bębna relaksują ciało, uwalniają z napięć, poprzez synchronizacje obu półkul mózgowych poprawiają procesy poznawcze, pobudzają wrażliwość muzyczną i kreatywność. Prowadzona improwizacja rytmiczna opiera się na spontaniczności, jest terapią dźwiękiem i budzi nieznane wcześniej możliwości drzemiące w uczestnikach, niezależnie od ich wieku, zdolności muzycznych czy różnorodności społeczno-kulturowych.

Warsztaty w Česká Skalice

Uczestnicy bardzo aktywnie brali udział w zajęciach. Muzyka popłynęła przez ich ciała i obudziła teatralne dusze, które w organiczny sposób odnalazły się w świecie improwizowanego ruchu. Powstawały różne postacie, pełzające, skaczące i tańczące a nawet śpiewające, nie było granic wyobraźni o których popuszczenie w naszych zajęciach chodzi, udało się i zostawiło sporą dawkę emocji, prowadząc nas do przestrzeni kreatywności, w których niektórzy byli pierwszy raz.

Warsztaty w Polanicy Zdroju

Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się czym jest integracja i uważność. Uczniowie mogli przekonać się, że bez nich praca w grupie, zarówno aktorów jak i muzyków, jest bardzo trudna. Połączenie muzyki, ruchu i treningu ciała w łatwy sposób wprowadziła wszystkich w świat odgrywania ról i możliwości kreatywnej pracy z samym sobą oraz z innymi. Na warsztatach dowiedzieli się jakie to ma znaczenie dla sprawnego działania zespołu. 

 

Warsztaty w Bierkowicach

 

Na warsztatach dzieci miały okazję poznać po raz pierwszy instrumenty z którymi wcześniej nie miały kontaktu. Mogły przekonać się jak można połączyć pracę ciała z muzyką, jak emocje można zobrazować ruchem, jak solowe wystąpienie nie jest trudne, kiedy przezwyciężymy obawę i że kreatywność jest w każdym z nas, a jej rozbudzenie jest łatwiejsze, jeśli potrafimy stworzyć odpowiednie warunki do jej pojawienia się. Wszyscy byli zadowoleni że potrafią odnaleźć się w nowych dla nich rolach i sytuacjach

Warsztaty w Kłodzku

 

O tym że naśladowanie ruchów robota, w dodatku do muzyki, nie jest łatwe, miała okazję przekonać się na naszych zajęciach kolejna grupa młodzieży. Poznała dźwięki instrumentów z innych kultur i miała okazję sama je wyprodukować. Prezentacje solowe i grupowe w towarzystwie granych i słuchanych rytmów na bębnach djembe, pokazały że ruchowa praca z ciałem wymaga uważności na siebie i na innych, oraz cierpliwości w treningu do osiągnięcia zadowalającego poziomu. Uczestnicy przekonali się jak czują się w nowych dla nich sytuacjach, które mogli wspólnie odgrywać.

Warsztaty w Łącznej

 

Muzyka etnicznych instrumentów to dla wielu coś nowego i ciekawego. Prowadzona improwizacja gry na bębnach afrykańskich, to łatwo dostępny sposób wyrażenia siebie, poszukania w sobie możliwości prezentacji artystycznych kreacji, jakie każdy ma, niezależnie od wieku i uzdolnień muzycznych. Zajęcia umożliwiły uczestnikom przekonać się czy są w stanie wcielać się w role i odważnie je prezentować – wszystkim się udało.

Warsztaty w Bożkowie

 

Spotkanie w Dolnośląskim Zespole Szkół w Bożkowie, wprowadziło młodzież w świat uważności, zarówno na siebie jak i na pozostałych uczestników, pokazało jak ważna jest współpraca i jakie efekty ona daje. Młodzież przekonała sie jakie artystyczne możliwości drzemią w każdym z nas i jak można je wykorzystywać. Połączenie muzyki, ruchu i treningu ciała w łatwy sposób wprowadziła wszystkich w świat odgrywania ról i możliwości kreatywnej pracy z  samym sobą oraz z innymi.

Warsztaty w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Polanicy-Zdroju

 

Jak wygląda ciałem pokazane drzewo, jak modelować tańcem grę na instrumentach, jak poruszać się do różnych dźwięków w muzyce i jak wygląda krok robota…to niektóre z sytuacji mających miejsce podczas warsztatów, które również dzieci ze Specjalnego  Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Polanicy-Zroju miały możliwość przeżyć. Były również spontaniczne i ekspresyjne reakcje emocjonalne, a to piękny obraz tego jak działa na nas muzyka. Tutaj również z uwagi na specyfikę ośrodka, bardzo ważne było terapeutyczne działanie warsztatów. 

Warsztaty w Domu Pracy Twórczej “Cyganeria”

 

Dom Pracy Twórczej w Kudowie Zdroju zabrzmiał głośno i wyraźnie o tym, że nasze ciało jest naturalnie zsynchronizowane z muzyką i gotowe aby pod jej wpływem działać. Instruktorzy poprowadzili dzieci ze Szkoły Podstawowej nr.3 w Kudowie Zdroju przez świat kreatywności teatralno-muzycznej i wydobyli z uczestników możliwości o jakich nie zdawali sobie sprawy. Pomysłów nie było końca i wysypywały się z małych główek jeden za drugim. Nawet pani Kamila chętnie wzięła udział, pod opieką której przybyła grupa.

Warsztaty w czeskim mieście Dobřany

 

W Czeskiej szkole nasi instruktorzy zostali ugoszczeni obiadem. W dobrym humorze  mogli więc rozpocząć pracę z grupą młodzieży. Do gustu przypadła im rytmika którą można grać nie na skórze bębnów, ale także na własnej (uda, brzuchy, ręce). Młodzież szczególnie zaangażowała się w rytm serca na podstawie którego powstał słynny utwór grupy Quinn “We wiil rock you”. Z dużą starannością wynonywali też ćwiczenia na koordynację półkul mózgowych, które pokazały im jak bardzo koordynacja potrzebna jest nie tylko w grze, ale i w szkole, czy w późniejszych czynnościach w życiu.

Warsztaty w świetlicy wiejskiej w Złotnie

 

Podczas tego muzyczno-teatralnego spotkania mogliśmy przekonać się jak reaguje ciało na różnordne dźwięki, co można z tym zrobić i jakie emocje ten proces rozbudza. Niektórzy uczestnicy spotkania w Złotnie  po raz pierwszy  spotkali się z odgrywaniem ról. Jak widać świetnie się bawili, w dodatku niezależnie od wieku. Muzyka i ruch idą w parze i w naturalny sposób przenikają się, wystarczy tylko stworzyć warunki aby to zobaczyć, poczuć i usłyszeć.

 

Warsztaty w czeskim mieście Orlické Záhoří

Warsztaty odbyły sie w szkole na pograniczu polsko-czeskim. Miasto znajduje się niedaleko znanego w całej Polsce schroniska “Spalona”. Do szkoły uczęszczają zarówno czeskie jak i polskie dzieci, więc naturalnie dużo w więcej rozumieją po obu stronach. Sala w której przeprowadzaliśmy warsztaty zachęcała do teatralnych zabaw. Najwięcej entuzjamu wzbudziły ćwiczenia synchronizujące grupę takie jak: “Rób to co ja” i “Jestem Robotem”.
Dzieci wyszły z zajęć wyciszone, po kontakcie z bębnem oceanicznym i kijem deszczowym. Natomiast tłumaczenie i zrozumienie przez dzieci, z racji samego pogranicza możemy uznać za perfekcyjne. 

Warsztaty w LO w Dusznikach Zdroju

Integracja i uważność to jedne z elementów jakie towarzyszą naszym spotkaniom. Uczniowie mogli przekonać się, że bez nich praca w grupie, zarówno aktorów jak i muzyków, jest bardzo trudna. Na  warsztatach dowiadują się jakie to ma znaczenie dla sprawnego działania zespołu, niezależnie od tego jakiej dziedziny to dotyczy. 

 

Warsztaty w czeskiej miejscowości Bystré

 

Grając w grupie uczymy się empatii, słuchania innych, dźwięki bębna relaksują ciało, rozluźniają świadomość, synchronizują pracę obu półkul, pobudzają wrażliwość muzyczną i kreatywność. Gra na bębnach często opiera się na improwizacji co sprzyja rozwojowi spontaniczności będąc jednocześnie terapią rytmem, naturalnie wyczuwalnym nawet dla tych, którzy z muzyką niewiele mają wspólnego. Podczas spotkań obserwuję takie tworzenie, niezależnie od wieku i zdolności muzycznych czy różnorodności społeczno- kulturowych uczestników.

Warsztaty w Ząbkowicach Śląskich

 

Szkoła w Ząbkowicach, prawdopodobnie po raz pierwszy w swoich murach gościła tego typu instrumenty. Dzieci zasiadły na drewnianych ławkach i w sali gimnastycznej i pomimo jej trudnej akustyki grały zgodnie ze wskazówkami instruktorów. Oprócz bębnów typu djembe pojawił się także bęben dun-dun który nawet w tej trudnej akustyce potrafił przebić się przez zwielokrotnione echo swoim brzmieniem. Dzieci korzystały z warsztatu podczas lekcji muzyki. Będzie to prawdopodobnie jedna z tych lekcji, której nie zapomną. 

Warsztaty w szkole podstawowej w Polanicy Zdroju

 

Młodzież w Polanicy sama w sobie okazała się i żywiołowa i swobodna w wydobywaniu dźwięków. uczestnicy warsztatów nie mogli się powstrzymać, żeby nie dotknąć bębnów, kiedy stały jeszcze w środku kręgu, czekając na rozpoczęcie. Kiedy już wreszcie, po krótkiej lekcji budowy, z czego ten instrument jest zrobiony, każdy mógł użyć swojego bąbna, a Pani Dagmara poprowadziła pierwszy wspólny rytm, Pani dyrektor z lekką troską zapytała, czy aby na pewno zabytkowe stropy tego budynku wytrzymają to, co tworzą dzieci. Uspokojona przez nas przeszła do drugiej sali, a my uczyliśmy dzieci coraz równiej i coraz bardziej regularnie podążać za wspólnym rytmem serca. 

Warsztaty w czeskiej Pradze

 

Najlepiej bawić się na dworze, co zresztą pokazują zajęcia przeprowadzone w Pradze. Placówka osadzona przy skałkach w parku, nie sprawiała wrażenia, że znajdujemy się w stolicy Czech. Miejsce było o tyle wyjątkowe, że jest prowadzone zupełnie według zasad ekologicznych.

Dzieci zasiadły do kręgu w którym zwykle pali się ognisko a oczy instruktorów po chwili zobaczyły obrazy uczestników, którzy śpiewali i spontanicznie tańczyli do rytmów bębnów. Dzieciom z eko-placówek matka Ziemia nie jest obca, więc podczas zabawy w „Robota” nie straszne im było z ziemią się spotkać, kiedy robot się psuł. Gralibyśmy dłużej i jeszcze dłużej niż trwają standardowe warsztaty, ale przyszedł czas obiadu i muzyka w brzuszkach dzieci zaczęła grać pierwsze skrzypce.

Warsztaty w Miejskim Zespole Szkoł w Dusznikach Zdroju

W Dusznikach w szkolnym ogrodzie klasa VI uczestniczyła w warsztatach i ochoczo angażowała się w proponowane aktywności. Instruktowrzy pojawili się tam, by opowiedzieć o ciekawych instrumentach i wspólnie sprawdzić, w jaki sposób na nich grać. Dzieci były zadowolone i pełne pomysłów. Instruktowrzy emanowali pozytywną energię, która udzieliła się wszystkim uczestnikom. Przecież „muzyka łączy pokolenia” i nie tylko.

Warsztaty w szkole podstawowej w Kudowie Zdroju

Prowadzona improwizacja to metoda, która bardzo łagodnie otwiera nam świat rozbudzania kreatywności, o której istnieniu uczestnicy nie zawsze wiedzą, albo w nią nie wierzą. Po zajęciach często są mile zaskoczeni ile potrafią lub jak potrafią coś, czego jeszcze nie robili. Przestrzenie muzyczne są dostępne dla wszystkich, a w ich towarzystwie łatwiej przekonać się czy drzemią w nas aktorskie umiejętności.

 

Warsztaty w czeskim mieście Náchod

 

Náchod to miasto położone bezpośrednio przy granicy z Polską. Odwiedziliśmy placówkę prowadzoną metodą Marii Montessori. Dzieci świetnie wczuwały się w zabawy grupowe. Do gustu przypadły im też bardzo przeszkadzajki (małe instrumenty muzyczne). Starsze dzieci bębniły równo i w dużej dyscyplinie, dzięki temu mogliśmy pokazać im kilka rytmów i dać odczuć, jaki jest efekt, kiedy z wszystkich i w uważności na drugiego muzyka zaczyna wibrować energia, a wspólne granie zaczyna być “mową grupy”.

 

 

 

Warsztaty w czeskim mieście Náchod

Podczas tego muzyczno-teatralnego spotkania uczestnicy doświadczyli jak reaguje ciało na dźwięki, co można z tym zrobić i jakie emocje ten proces rozbudza. Uczestnicy bardzo chętnie wchodzili w odgrywane role. Jak widać świetnie się bawili. Muzyka i ruch idą w parze i w naturalny sposób przenikają się, wystarczy tylko stworzyć warunki aby to zobaczyć, poczuć i usłyszeć. Synchronizacja zespołu za pomocą muzyki wszystkim przypadła do gustu.

 

Logotyp MSZ